Siyasetin sınırı?

Cumhurbaşkanı Erdoğan Danıştay’daki konuşmasında yine “sivil anayasa”dan bahsetti. Siyasetin alanını genişleten bir anayasa istedi. Sözleri şöyle:

“Yeni anayasa, sivil siyasetin alanını genişleterek ekonomiden sosyal hayata ülkemizin meselelerinin çözümünü daha da hızlandıracaktır.”

Türkiye’de siyasetin alanı dar mıdır? Erdoğan siyasetin daha hangi alanlara girmesini istiyor da anayasanın hangi maddeleri bunu engelliyor? Bir açıklaması olmadı.

Bu mesele fevkalade önemlidir, hatta rejimin karakteriyle ilgilidir. Otoriter sistemlerde siyaset her alana müdahale eder…. Demokratik sistemlerde ise siyasi ifade hürriyeti geniştir fakat siyasi yetkiler başta kuvvetler ayrılığı olmak üzere hukukla ve özgürlüklerle sınırlıdır. Anayasalar bunun için yapılır.
Hayek’in şu sözü anayasa hukukunun çıkış noktasıdır:

“İktidarın etkili bir şekilde sınırlandırılması toplum düzeninin en önemli meselesidir… Demokrasi, diğer hükümet şekillerinden daha sıkı kısıtlamalara muhtaçtır. Zira çoğunluğu oluşturan küçük baskı gruplarından gelecek fiili baskıya daha fazla maruzdur…” (Hukuk Yasama ve Özgürlük, İş Bankası Yay. s. 594)

Yani iktidara yakın çıkar grupları ve oy tutkusu.

Hayek, “en etkili tedbir tam bir kuvvetler ayrılığıdır” diye de ekler.

Bu durumda “siyasetin alanını genişletmek” ne anlama geliyor, hele de CB sisteminde?

VESAYET DÖNEMİ

Türkiye’de askerlerin iktidarlara sınır çizdiği, hatta bir tür ‘süper denetçi’ gibi davrandığı dönemler yaşandı. Toplumsal ve demokratik gelişmenin yeterli düzeye ulaşmadığı aşamalarda görülen “vesayet” sistemi… Bizde bu kavramı ilk Tarık Zafer hocamız kullanmıştı, Cumhuriyet rejimini anlatırken.

Kürt, irtica ve azınlıklar meselelerinde, hatta turizm afişlerinde bile askerin çizdiği alanlara siyaset karışamazdı.

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne, vesayet sebebiyle, rezervler koyarak imza atmıştık.

Bir parti kapatma davası açıldığında generaller Başsavcı’ya destek ziyaretleri yapardı! Hakim ve savcılara Genelkurmay’da “irtica brifingi” verilirdi! YÖK’te asker üye bulunur, her şeyi kontrol ederdi. 28 Şubat vesayetin zirvesiydi…

O dönemde “siyaset alanının genişletilmesi” bir demokratikleşme hareketiydi. Uzun meslek hayatımda ben de daima kuvvetler ayrılığı ve yargı bağımsızlığı ilkelerini savunarak vesayete karşı çıktım.

Turgut Özal’dan itibaren her hükümet AB süreci için az veya çok sivilleşme adımları attı. AK Parti’nin ilk on yılındaki reformlarıyla vesayet sona erdi. Vesayetin kaldırıldığını iktidar da söylüyor. Öyleyse, “siyasetin alanını genişletmek” ne demek? Bunu açıklamaları lazım.

SİYASETTEN BAĞIMSIZ ALANLAR

Demokratik hukuk devletinde siyaset yargıya karışamaz, hakim ve savcı tayinlerine de karışamaz. Bu gerekçeyledir ki, 2007’de Fransızlar “Balladour reformu” ile partili cumhurbaşkanını ve adalet bakanını HSK’dan çıkardılar, yetkilerine son verdiler.

Bizde ise hakim ve savcı tayinlerini yapan HSK’nın üyelerini partili cumhurbaşkanı ile onun meclis grubu atıyor!

Kritik davalarda iktidarın tavır alışlarıyla HSK’nın hakim ve savcı sürgünleri örtüşüyor.

Yargıtay’da üçü de politik tavırla oluşmuş üç hizbin bir türlü başkan seçmemesi ve Cumhurbaşkanının işaretiyle birinin adaylıktan çekilmesi, son on yılda üst üste çıkarılan dört kadro kanunuyla Yargıtay’da nasıl bir üye yapısının oluştuğunu gösterir.

Diğer tipik örnek Merkez Bankası’dır. Modern hukuk devletinde siyasetin “para politakası” yetkisi yoktur!

Siyasetçinin oy uğruna enflasyonu patlatmasını önlemek için geliştirilmiş bir tedbirdir bu. Para politikası yetkisi araçsal bağımsızlığa sahip Merkez Bankası’a aittir. Siyasetin Merkez Bankası’na müdahalelerinin acı sonuçlarını yaşamıyor muyuz?

Modern devlette, özellikle son elli yılda bağımsız “Düzenleme ve Denetleme” kurulları gelişmiştir. Niye? Bu kurulların işi uzmanlık ve siyasi tarafsızlık gerektirir de ondan.

Türkiye’de artık siyaset alanının genişletilmesi değil, aksine, siyasetin kuvvetler ayrılığı ilkesine göre normal alanına çekilmesi lazımdır.

Yeni bir anayasa konuşacaksak, anayasa hukukun temel kavramlarıyla konuşmalıyız: Sınırlı hükümet, kuvvetler ayrılığı, yargı bağımsızlığı, fert hak ve hürriyetlerinin dokunulmazlığı, kamu kurumlarının kararnameyle değil kanunla düzenlemesi gibi…

YORUMLAR (202)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
202 Yorum
  • Misafir (Emekli) / 12 Mayıs 2024 01:07

    ...devlet memurları vali, hakim, bürokrat, öğretmen, sıradan memur 65 yaşa gelince zorunlu emekli edilirken,herkes gibi siyasetçilerde 65 yaşında emekliye ayrılmalı!..

    Yanıtla (49) (2)
  • EMEKLİBAY / 12 Mayıs 2024 01:59

    65 Yaş çoğunlukla Beynin kıvraklığını yitirdiği, unutkanlığın arttığı, vücudun kifayetsiz geldiği, hatta emeklilikte bile geç kalınmış bir yaştır. İstisnalar vardır ama asla kaideyi bozmaz. Şube müdürlüğü yaptım. Personelimin 50 yaş üzeri olanları hafıza, iş takibi ve karar konularında çok zayıftılar. 65 yaş üzeri siyasetciler varsa hobileriyle ilgilensinler. Ben 60 Yaşında emekli olmuş, 67 yaşında biri olarak yazıyorum. Kamuda 65 yaş üstü her şahıs görevden zorunlu emekli edilmeli.

    Yanıtla (29) (2)
  • KARARLI KARAR. / 12 Mayıs 2024 12:02

    Tapuda taşınmazların devir işlemlerinde bile 65 yaş üstü vatandaşlar için,rapor istenilen bir yerde, milletin sahip olduğu en büyük taşınmaz olan ülke yönetimi için de belirli bir sınırlamaların getirilmesi gerekmezmi.?

    Yanıtla (9) (0)
  • GünPazar / 12 Mayıs 2024 15:57

    Biraz abartılı olmuş. Aktif bir beyine ve fizyolojik sağlığa sahip 65 yaş ve üzerindekiler her konuda üretmeye devam edebilirler. Mesela Amerikalı Dr.DeBakey 90 yaşında kalp ameliyatı yapıyordu. Dr.Gazi Yaşargil beyin ameliyatları yapıyor.Almanya da konuk olduğumuz kadın 75 yaşında ve Fransızca dil kursuna gidiyordu. Çok örnek var.Siyasiler için dönem kısıtlaması olabilir.Bu arada ülkemiz için 600 milletvekili sayısı fazla.

    Yanıtla (8) (1)
  • Muttalip Ördek / 12 Mayıs 2024 18:05

    80 yaşinda emekli olmalari gerekir.ki bu dünyaya biraz daha kazik çaksinlar.

    Yanıtla (5) (0)
  • Merdo** / 12 Mayıs 2024 19:02

    *Koltuk sevdası,Kemal Sunal filmi..
    bakanından bürokratına, kulüp yöneticisinden gazeticisine, insanlar o sevdalandıkları koltuklar için ne değerlerden vazgeçip neleri hazmediyorlar insan gördükçe şaşırıyor.*

    Yanıtla (0) (0)
  • ahmed / 12 Mayıs 2024 20:14

    hadi bunu üst sınır 70 yapalım
    en önemlisi bir kişi en fazla iki defa seçilsin, makamı ne olursa olsun...

    Yanıtla (1) (0)
  • vatandaş / 13 Mayıs 2024 12:24

    Emeklilik kutsaldır.Herkes hakkıyle çalışarak şanıyle şerefiyle ülkesine ve milletine hizmet ederek emekli olmuşsa başımızın tacıdır bu....Herkes de nasip olmaz böyle emeklilik!

    Yanıtla (0) (0)
  • Kaya / 13 Mayıs 2024 00:32

    1-milletin anayasa gündeminde hiç değil. Umurunda da değil.
    2-önce mevcut anayasaya uysunlar ki yenisi için yüzleri olsun.
    3-gerisini siz her yazınızda anlatıyorsunuz.

    Yanıtla (7) (0)
  • ÖMER KUTALMIŞ / 12 Mayıs 2024 23:14

    Mevcudun bir adım ilerisi orta çağ tipi saltanat olsa gerek.

    Yanıtla (7) (0)
  • Cut / 12 Mayıs 2024 21:57

    Bu ne bicim ekonomi sistemi kardesim..Galatasaray bu sene sampiyon olsa diyelim kazandigi para borcunun faizine yetmeyecek.Bu bankalar kimin Kimin bu bankalar....

    Yanıtla (0) (0)
  • Kadir / 12 Mayıs 2024 21:34

    Millet ekonomik darboğazda iken millet meclisi ve baskani birilerine yaranmak için tutturmuş yeni anayasa diyor..Bu ali cengiz oyunun daniskasi.Bunun Türkçesi.EKMEK BULAMUYORSANİZ ANAYASA YİYİN DİYOR

    Yanıtla (7) (0)
  • Berberoğlu / 12 Mayıs 2024 21:15

    BU HÜKÜMETLE ASLA SAĞLIKLI BİR ANAYASA OLUŞTURULAMAZ. 2×2=4

    Yanıtla (11) (0)
  • Ali İncirci / 12 Mayıs 2024 18:34

    Sayın Akyol "siyaset alanının genişletilmesi" şu, lütfen yazın bir kenara:
    1. Demokrat görünmek için, kabine değişikliğiyle üçbeş CHP'liye bakanlık verilecek, bunu Türkiyede herkes onaylar!
    2. CHP ile buzlar eriyecek, beraber yeni anayasa yapılacak!
    3. Başkanlık sistemi ok, şimdi eyalet sistemi gelecek, Kürdistan eyaleti yolda(Bahçeli çoktan ok!).
    4. Erdoğan yeniden aday, CHP'lilerden diyet oyu isteyecek.
    4. Seçilirse seçim meçim kalkacak, belediye başkanları dahil herkesi CB atayacak!.

    Yanıtla (3) (4)
  • Karar okur / 12 Mayıs 2024 19:53

    Dem parti ile dirsek teması sağlanabilir, Selahattin Demirtaş serbest denir destek sağlanabilir. Maksat Anayasa değişikliği ise bu formül devreye girer. CHP için yumuşama dönemi dendi. CHP kanka olur mu? Herşey olabilir.
    Fakat toplumda anayasa değişikliği falan sıcak gündem oluşmaz.

    Yanıtla (2) (0)
  • ahmed / 12 Mayıs 2024 20:11

    bu dediklerin olmasına halk müsaade etmez, her iki partiyi de saf dışı bırakır.

    Yanıtla (1) (1)
  • okur / 12 Mayıs 2024 19:37

    Bu günlerde en çok üzerinde durmamız gereken, hatta kamuoyu baskısı olusturulması gereken SİYASETİN SINIRI: Onca zaman eğitim fakültesi okumuş, sınavlara girmiş, staj yapmış.... öğretmen adaylarının onca emeğini mülakata kurban edemezsiniz....sınırınız burada biter, bu gençlerin emeğine adaletsizlik yapamazsınız, vebali büyüktür.... demek, tavır almak, bir insanın geleceği ile oynanmasına tepki....

    Yanıtla (2) (0)
  • ÇÂRE / 12 Mayıs 2024 19:02

    Birinci cumhuriyeti ite kaka sürdürmek yerine; huzur, refah, mutluluk, iyi yönetim için ikinci cumhuriyet şart

    Yanıtla (1) (2)
  • Kemalist / 12 Mayıs 2024 18:59

    Cumhuriyetin kurucu değerleri;tek adamcılık, kuvvetler birliği,sınırsız siyaset, muhalifleri kriminalize etmektir.Bunları değiştirmeye çalışmak cumhuriyete ihanettir, İstiklal mahkemelerinde yargılanan gazeticilerden ibret alın.Demokrasi, kuvvetler ayrılığı, kurallı hükümet iyi bir şey olsaydı Atatürk yapardı, siz ondan daha iyi mi bilceniz.Sorgulamadan, düşünmeden sadece Atatürk ün yaptıklarını aynı şekilde ilelebet uygulamak lazım.Bize düşen itaattir, cumhurbaşkanları en iyisini bilir.

    Yanıtla (1) (3)
  • Cenk Cemil / 12 Mayıs 2024 18:22

    Ülkemizin bugünkü ekonomideki perişan durumu, gelir dağılımındaki bilerek-isteyerek oluşturulan uçurumlar mevcut Anayasanın suçu mu ? Asla değil ! Hiç alakası yok ! Yeni Anayasa ile de düzleceği söylemi Zümrüd-ü Anka Kuşu ! Kimse çuvala girmesin diyorum !

    Yanıtla (5) (0)
  • Suç Duyurusu / 12 Mayıs 2024 17:39

    Anayasada yer alan sendika kavramının da içi boşaltıldı yetkili sendika kavramı ilgili kanuna konularak. Peki yetkili sendikalar ne yaptı? Bakanlıklarda kurum içi sınav sorularını çalarak kurum içi yükselme sınavlarında yetkili sendika üyelerinin yükselmesi ve daha yüksek maaşlı kadrolara atanması sağlandı. Meclis ve savcılık da devlette liyakatsizliğe sebep olan bu suçları araştırmayarak suç işlemektedirler. Önce yürürlükte olan Anayasaya uysun siyasetçiler.

    Yanıtla (4) (0)
  • The end / 12 Mayıs 2024 17:36

    Ülkemizdeki darbe tarihine nedenlerine bakınca, öyle anlaşılıyor ki, devlet milletine, milletin evlatlarına tuzak kuruyor, gel gel diyor. 1960/ 1971 muhtıra ve yaşananlar, 1980, 15 temmuz.hepsi aynı muhatapla ve birkaç ufak fark.olende oldurende, sağcı solcu da, suçu bucu da hepsi kardeş.

    Yanıtla (0) (0)
  • TBMM Araştırsın / 12 Mayıs 2024 17:29

    Siyasetçilerde adalet duygusu o kadar zayıf ki.Bir bakan şoförünü Bakanlık müşaviri olarak atarken,çocuklarının hepsini devlet dairelerine ve kamu bankalarına sokuyor.Bir başka bakan, karısının gittiği bayan kuaförün çocuklarını torpille kamuda işe aldığı yetmezmiş gibi,uyduruk kurum içi yükselme sınavlarıyla kariyer uzman yapılıp akabinde üst yönetici kadrosuna atanmasını sağlıyor.Bakan Koruma polisleri akrabalarını kamuda işe aldırıp yönetici olarak atanmasını korudukları bakana söylüyor.

    Yanıtla (3) (0)
  • Vestani / 12 Mayıs 2024 00:43

    Tavşana
    ABD dünyanın obur ucunda gelmiş Ortadoğu'ya her şeye müdahale ediyorsa ve her türlü zulmü yapıyorsa karşı çıkanlar niçin suçlu oluyor ..
    Siz bunun neyini savunuyorsunuz.
    Bu ABD, İsrail'in sevgisi nereden geliyor.

    Yanıtla (9) (5)
  • Dündark / 12 Mayıs 2024 02:31

    Ben yanıtlayayım. Biz Somalide Libyada ve diğer Afrika ülkelerinde niçin varsak, aynı nedenle Abd her yerde var. Yani ülkelerinin çıkarları için. Çıkarların birleştiği her yerde
    işbirliğinde bulunulur. Çıkarların birleşmediği her yerde çelmelemeler olur. Dış siyasetin mantığı budur.

    Yanıtla (7) (1)
  • karar okuru / 12 Mayıs 2024 10:43

    Dündar bir yığın rumuzla yazan bu kişi Tavşan ilgi göstermiyor diye her gün bir şey yazıyor. İlgi de bulamıyor.

    Yanıtla (3) (1)
  • vestani / 12 Mayıs 2024 16:52

    dündark ,
    osmanlıyı kastediyorsun , roma imparatorluğunu , bizanssı konuşmuyoruz. osmanlı hiç bir zaman soykırım ve bu zulümleri yapmamıştır aynı kefeye koymamak lazım ,
    filistin de vahşet var onu destekleyenlerde ona ortaktır.
    her olay birbirine örnek gösterilemez.

    Yanıtla (1) (0)
  • Tr / 12 Mayıs 2024 16:31

    Erdoğan ne diyor bilmem ama akpartili bazıları o meşhur şarkıyı söylüyor; "it's the final countdown" diyor:))

    Yanıtla (0) (0)
  • İkinci cumhuriyet / 12 Mayıs 2024 16:18

    Tek adamcılık yüzyıldır rejimin, eğitim ve partiler başta olmak üzere herşeyine sindi.Yeni rejim(düzen) şart; birinci cumhuriyet düzelmedi, asla da düzelmez.Fransa bile ancak 5.cumhuriyetle kısmen düzelebildi; birinciyi kutsasalardı ilerleyemezlerdi ; ikinci cumhuriyet ilericiliktir

    Yanıtla (2) (6)
  • Okur / 12 Mayıs 2024 16:18

    Rte seçim yenilgisinden sonra, elinde kalan son sikaha sarılmıştır. Dindar laik kutuplaşması. Yeni anayasa, müfredat, sığınmacılar vb her fırsatta chp yi ve chp kontenjanından meslisteki mv lerini sürekli taciz ve tahrik edecektir. Muhalefet, haşkın gerçek gündeminden ayrılmamalıdır. Atılan yanlış adımlarla hukuk ve demorasi içinde mücadele etmelidir. Rte nin tuzağına düşmemelidir.

    Yanıtla (6) (0)
  • ido / 12 Mayıs 2024 15:50

    İster Afganistan olsun veya başka ülkeler 60 -70 yıldır ülkelerinde savaş var bu savaş içerisinde...büyüyen çocukların ,insanların psikolojik ve ruhsal yapısını nasıl olduğunu anlamak lazım...
    birde refah ,huzur , güven ....içinde yaşayıp büyüyeni düşünün...
    Ne beklemek lazım

    Yanıtla (0) (0)
  • ido / 12 Mayıs 2024 15:45

    ABD girdiği hiç bir ülkede kan , göz yaşı ve huzur kalmamış.

    Yanıtla (6) (0)
  • ido / 12 Mayıs 2024 15:42

    Batı kendi huzuru ve refahı için kaç ülke, kaç kıtayı sömürüyor. insanları birbirleri ile çarpıştırıp göçe zorlanıp sömürülerini meşhurlaştırıyorlar .
    ülkelerin ismi yazılsa sayfada yer kalmaz

    Yanıtla (3) (0)
  • tavşan / 12 Mayıs 2024 00:27

    Osmanlı da hayat
    Şehzade iseniz hangi kardeşim boğduracak ya da kafese kapacak diye düşünmekle geçerdi ömrünüz. Ömrünü bir kafesin içinde delirerek tamamlayan şehzadeler vardı.

    Yanıtla (20) (5)
  • Tek / 12 Mayıs 2024 01:29

    Batıda Hint ve Çin'de nasıldı bu konu .batıda hangi edebiyat eserlerinde bu konu anlatılır..kaç roman tiyatro ve operette...insanı gelmeyen bu konuyu sadece batı ile mukayese et bakalım .birkaç da batılı edebi eser adı yaz bu konuyu işleyen ..

    Yanıtla (3) (6)
  • Karar okuru / 12 Mayıs 2024 10:42

    Hep sorma örnek kitap ismi ver de millet takip etsin!

    Yanıtla (4) (4)
  • Sırtçantası / 12 Mayıs 2024 11:05

    Krallığa sultanlığa karşıyız zaten, sorunun cevabını kendi ülkesinde sultanlık arayanlar, kendi sultanlığından darbeleri değilde cumhuriyet dönemindekileri sayanlar, ‘o mübarek sülalenin yaptıklarında elbette bir hayır vardır’ yazanlar versin.

    Yanıtla (2) (2)
  • Ülkesini seven vatandaş / 12 Mayıs 2024 14:24

    Bazı merhametli padişahlar da kardeşlerini öldürmeye kıyamaz onların ilerde kendisine rakip olmasını engellemek için gözlerine mil çektirirdi.

    Yanıtla (2) (1)
  • ido / 12 Mayıs 2024 15:28

    tavşana,
    evet vardı
    o tarihlerde Avrupa'da hayat nasıldı....,
    dediğin eski türk tarihininde bir hastalığı, Türkler İslamı kabul ettikten sonrada o hastalığı terk etmediler ....
    bu günün sorunları ile ne alakası var ... tarihteki her olayı iyi bilmek lazım ...
    ne malum o vezirler darbe yapmak istemişler ....
    konuyu sulandırmanın bir anlamı yok.

    Yanıtla (0) (1)
  • okur / 12 Mayıs 2024 15:31

    Ömrü; hangi kardeşim, amcam, yeğenim... beni boğduracak ya da kafese kapatacak diye düşünmekle geçen şehzade....Talih kuşu başına konup da iktidara geldiğinde ...Kendisine o kadar cefa,eziyet, işkence .... çektiren...devletin, sistemin, düzenin...bir anda nasıl YILMAZ SAVUNUCUSU haline geliyor???? Kendisine yapılanları nasıl unutuyor???? Bir türlü aklım almıyor...ya da DERİN DEVLET onları , öyle olmadıkları halde onları kukla gibi yönlendirerek devletin YILMAZ SAVUNUCUSU olarak gösteriyordu/göst

    Yanıtla (0) (0)
  • Sahin / 12 Mayıs 2024 09:03

    ABD,resmi olarak 4 temmuz 1776
    tarihinde Kızılderililerin kanları üstüne
    kurulmuştur.
    ABD toplamda 70 milyon Kızılderili "yi
    katletti.Ìnsan başına,da öldürenlere
    5 dolar Tavşan efendiye duyurulur.

    Yanıtla (6) (1)
  • Karar okuru / 12 Mayıs 2024 10:40

    Moğol’ların, Hun’ ların, Osmanlının yaptığından farkı ne? Kendi yaptığını hoş görüp, başkasını aynı konuda eleştirmek kadim Ortadoğu geleneği.

    Yanıtla (3) (2)
  • karar / 12 Mayıs 2024 15:23

    ABD toplamda 70 milyon Kızılderili "yi
    katletmiş...ve bu bizim hiç de umurumuzda olmamış... Diyeceksiniz umurumuzda olmadığını nereden biliyorsun??? İlk, orta, lise, yüksekokul ve lisans eğitimi bitirenler...bu eğitimleri sürecinde bu konuları hiç duydular mı???? derim....

    Yanıtla (2) (0)
  • Karar okuru / 12 Mayıs 2024 14:25

    Akp "Adalet Mülkün Temelidir" anlayışını yok etti. Yerine "Sadakat Rantın Temelidir" anlayışını hakim kıldı.

    Yanıtla (15) (1)
  • karar / 12 Mayıs 2024 15:00

    Keşke bu "Adalet Mülkün Temelidir" sözünü, milletin ne anlama geldiğini anlayamadığı "mülk" kelimesi ile değil de; "devlet" kelimesi ile "Adalet Devletin Temelidir" şeklinde söylesek....hem o zaman "devletin bekası..." deyip de "ADALETSİZLİK" yaparak, "ADALETSİZLİĞE" destek olarak ne kadar devletin temellerini yıprattıklarını...dolayısıyla ne kadar "devletin bekasına" önem verdiklerini onların uygulaması ile herkes KIYASLAMIŞ/KARŞILASTIRMIŞ olur....

    Yanıtla (4) (0)
  • Felix Shancez / 12 Mayıs 2024 14:18

    Önümüzdeki kısa ve orta vadede siyaseti (halk için yapılanı kastediyorum) "göçmenler-gidecekler mi-gönderilecekler mi", yoksa "zoraki benimseme"miz mi istenecek, işte bu belirleyecek.

    Yanıtla (1) (0)
  • Karar okuru / 12 Mayıs 2024 14:00

    Siyasetin sınırı tek adamın menfaatlerinin bittiği yerde başlayacak kadar geniştir. Tek adam için, devletin var olama garantisi olan Anayasayı dahi tanımayacak kadar sınır tanımamaktır.

    Yanıtla (1) (0)
  • Takipci / 12 Mayıs 2024 13:46

    Reyiste Cambaza Bak numaralari bitmez, Sivil Anayasa(!) dumeni de boyle, yasamakta oldugumuz Yikim Surecini karartma girisimi...

    Yanıtla (8) (0)
  • vatandaş / 12 Mayıs 2024 13:44

    Ülkemizin şu anda en büyük sorunu anayasa değişikliği midir?Yapılacak hangi işlere yasalar yetmiyor?Hangi maddeler hoşunuza gitmiyor?Anayasa değişikliği neden gerekli? Ülkenin ekonomisi,eğitimi,sağlığı,adaleti,hukuku ve halkın durumu sizce önemli değil midir? Tüm bu sorulara bir türlü cevap bulamıyorum...

    Yanıtla (2) (0)
  • birol / 12 Mayıs 2024 10:22

    ' Demokrasi bir yaşam tarzıdır, bir gelenektir, bir kültürdür. ' bu sözler Sn Yekta Güngör'e ait. Din unsurunun başat olduğu ülkeler de ne yazık ki demokrasi kültürü gelişmiyor. Varsa örnek gösterin. İslamcılar ve liberaller belki de siz de Fethullah hareketine (FETÖ) Sivil Toplum Kuruluşu dediniz - dediler darbeye kalkıştı, yargıda kumpas kurdu. Askeri Vesayeti kumpaslarla bitirdik ( ne kadar meşru ise ) demokratik anayasa ile değil. Bunun içindir ki biz Norveç olmadık.

    Yanıtla (7) (1)
  • Murat / 12 Mayıs 2024 13:38

    Y.G.Özden despotizmin akıl hocası ve darbeler tarihimizin hınk deyicisi..

    Yanıtla (1) (3)
  • karar okuru / 12 Mayıs 2024 11:14

    Ak partinin 22 yıl sonra yeni anayasada ısrar etmesinin bir kaç nedeni olabilir. 1- üçüncü kez aday olabilmek. 2- ekonomik sıkıntıları gizlemek ve konuşulmasını engellemek. 3- kaybetme ihtimalini hesap ederek yargı yolunu kapatan koruyucu maddeler koymak. 4-ceza sorumsuzluğu kazanıncaya kadar iktidardan gitmemek.

    Yanıtla (26) (0)
  • Bay Kamil / 12 Mayıs 2024 13:35

    Çok doğru tespit, maksat zaman kazanmak, bir gün daha iktidarda kalsak kar. Müfredata bakın, adalete bakın, mülakatlara bakın, bunların seçimden zerre kadar ders almadığını görürsünüz.

    Yanıtla (6) (0)
  • tavşan / 12 Mayıs 2024 00:26

    Osmanlı da hayat
    Veziri azamsanız ömrünüz ne vakit öldürüleceğim diye geçerdi. 45 tanesinin ölümü ya padişah emriyle yada kendi ordusunun elinden olmuştu.

    Yanıtla (12) (9)
  • İznik / 12 Mayıs 2024 00:52

    Peki insanlar niye vezir sadrazam olacağım diye cabaliyor hatta ayak oyunlarina tevessül ediyordu .muhteşem tarih bilginle cevap ver bakalım ..durduk yerde yazının konusuyla ilgili olmayan ve hergun aynı şeyleri yazan şey...

    Yanıtla (10) (12)
  • Her Fani İktidar İster / 12 Mayıs 2024 02:19

    Her ölümlü iktidar peşinde koşarda ondan. Veziriazam olmayı kim istemez? Para, ün, iktidar gücü, geleceğe iz bırakma imkanı. Ancak sorun şu ki 45 tanesi doğal olmayan yollardan ölürken kalanı her gün endişe içindeydi. Sonuç malum. Hakikati hamasetle değiştiremeyiz.

    Yanıtla (8) (1)
  • Karar okur / 12 Mayıs 2024 09:59

    Harika tespit. Teşekkürler

    Yanıtla (3) (1)
  • PiriRuhi / 12 Mayıs 2024 02:11

    Ya padişahlar, Hareminden doğan çocuklarının biri dışında hepsi öldürülecek, varsa torunlarıyla birlikte. Bu yüzden Padişahlar çocuklarını ve torunlarını sonunu bildiklerinden dolayı sevemezlermiş. Cumhuriyet sonrası rahatça ürediler ve koskoca bir Osmanoğulları ailesi oluştu.

    Yanıtla (10) (4)
  • Metin / 12 Mayıs 2024 08:24

    Sevgili okurlar, lütfen bu Tavşan'a cevap verip yazının konusunu ilgisiz yerlere çekmesine fırsat vermeyin.

    Yanıtla (13) (1)
  • Serçe / 12 Mayıs 2024 10:50

    Bence de cevap yazmasınlar. Adam Gazze konusunda tarafsız kalalım yazıyor sen neden İsrail ABD haklı diyorsun diye cevap yazıyorlar. ABD bizim kuruluşumuzda destek oldu yazıyor ABD ırakta sivilleri öldürdü yazıyorlar. . Gerçekten cevap yazmasınlar. Haklısın Metin

    Yanıtla (5) (3)
  • Matrakçı... / 12 Mayıs 2024 13:25

    Bi de ENGIZISYON DONEMI müzelerini gezseniz.. Belki Tavşan cesareti yetmez buna..ama denemeye değer.. Kişilik gelişmesi için.!...Bir tarihi dönemi tetkik için aynı tarihte başka yoreleride karşılaştırmak şart ki Bilimsel olsun.. yoksa kahve falı ötesine gitmez lakirdilar..

    Yanıtla (1) (0)
  • reşit yılmaz / 12 Mayıs 2024 13:14

    en cok takip ettiğim yazar ve bilim adamısınız sizi bir kez daha kutluyorum bu yazınızın demkorasi manifestosu olmasını dilerim umarımki mecliste gurubu bulunan ve millet kesesinden nemalanan sayın milletvekilleride bunu dinler ve gerekli reaksiyonu gösterirler biz millet olarak hür şerefli onurlu yaşamayı haklarımızın hukuk teminatı altına alınmasını dilerim bu arada değerli bilim adamı ib ni haldunun mukaddemesinin ön sözünde belirttiği gibi devlet millet fertlerinin biribirilerint

    Yanıtla (0) (0)
  • Dokuzuncu Köy / 12 Mayıs 2024 12:57

    Anayasa madde 1) Bütün vatandaşlar hak talebini başkalarının haklarınıa helal gerirmemeleri şartıyla hiç bir izne bağlı olmadan her yerde serbestçe dile getirebilirler
    2) Yürütme organı asla yargının işleyişine müdahil olmayacaktır.
    3) Merkez Bankasının idari yapısı ve kararlarında yürütme asla karışmayan ve söz ile beyanda bile bulunmayacaktır.
    Üç maddeyi yazın kabul edelim hodri meydan.

    Yanıtla (1) (0)
  • Hasan Erzincan / 12 Mayıs 2024 12:52

    Şimşek %10 luk tasarruf tedbiri alacakmış. 200-300 lük araç konvoyu 180 e inecek demektir. Ülkenin varlıklarını 22 yılda iç edip hortumlayanlardan hesap sorulmadan tasarruf mu olur? AKP şirketinin hesapları aklanmadan tasarruf mu olur? Çalınan çarçur edilen servetimiz bunlarda. Çocuğumuzun nafakasını yuttular. Kimse hesap sormayacak mı? Bu hepimizin geleceği.hotumlayacak mal kalmadı. Pişkin pişkin tasarruf diyor. Biz iktidardan nemalanmayanların ücretlerini düşürecek kalan derimizi yüzecek.

    Yanıtla (2) (0)
  • Dokuzuncu Köy / 12 Mayıs 2024 12:49

    Yeni Anayasaya neden ihtiyaç var bilen varsa yazsın. Bildiğimiz tek şey ömrünün son gününe kadar taht mı eğer buysa amaç ki kesin budur. Ya da Aliyev ve Putin bunu yaptıylarsa benim neyim eksik diyordur.

    Yanıtla (0) (0)
  • Dokuzuncu Köy / 12 Mayıs 2024 12:44

    Sayın Akyol; Cevabınız çok yerinde mevcut anayasada siyasetin (Cumhurbaşkanını engelleyen) sınırlarını engelleyen veya kaba tabirle mevcut Anayasayı kim takıyor da yeni Ansyasaya ihtiyaç var diyorlar.
    Bütün bağımsız gazeteciler her gün bıkmadan yazmalı zamların ve yoksulluğun sebebi mevcut Anayasa mı diye ? Yoksa gerçek niyetini açıkla diye koro halinde söyleyelim.

    Yanıtla (1) (0)
  • Tr / 12 Mayıs 2024 12:40

    Ayşe Ateş'i dinlemeden Erdoğan'in dedikleri anlaşılmaz. Ates özgür özelin kendisine cinayetin devlet Bahceliye dayandığını düşünüyor musunuz? sorusuna "hayır, düşünmüyorum. Bahçeli'nin cinayetle hiç bir alakası yok, hatta cinayetten haberi bile yok" dediğini anlatıyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar okuru / 12 Mayıs 2024 12:34

    Atatürk bu milleti tek adam zihniyetinden kurtardı. Millet
    padişahlarda dahi olmayan yetkiler vererek ülkeyi yine tek adama teslim etti. Şimdi ise yandım anam feryatları başladı. Şatafat içinde yaşayan tek adamın yönettiği ülkede sefaletle boğuşan halk. Tam bir ortadoğu ülkesi yaşantısı ülkeye hakim oldu.

    Yanıtla (5) (0)
  • Necmi uğurlu / 12 Mayıs 2024 12:20

    Yeni anayasa ile siyaset alanının genişletilmesi??aklı selimin birazcık eleştirel aklı olan herkesi endişeye tedirginliği sokacak bir girişim..ya zaten hsk da yapılan değişiklikle kuvvetler ayrılığı prensibini ayaklar altına almış hukukun üstünlüğünü çöpe atmış yargıyı tamamen siyasallaştırmışsın.
    Hayır diyorlar bu yetmez yeni anayasa ile hukuk devletinin bütün ilkelerini bertaraf edip tek adam rejimini yasal hale getireceğiz..yazık oldu çok yazık 23 yılda cumhuriyetin temel ilkeleri yerle bir

    Yanıtla (1) (0)
  • Alp Doğan / 12 Mayıs 2024 12:13

    Reisicumhurluğu kısıtlamaktan bahsedenler niye aynı şeyi parti başkanları, milletvekilleri ,belediye başkanları, belediye meclis üyeleri, muhtarlar, sendika başkanları,oda başkanlar,kooperatif başkanları v.s. için istemiyorsunuz. Örneğin .Kent koop başkanının başkanlığı 30 yılı geçti. Kısıtlama koymak halkın iradesine kısıtlama koymaktır. Bu halka koyun diyen odunlar afyonda chp+iyi oyunu pkk ve iyi desteği olmadan tek başına %38 den % 51 e çıkartan Burcu hanım gönlümün reisicumhurudur.

    Yanıtla (0) (0)
  • Tsli / 12 Mayıs 2024 12:12

    Haydi Erdoğan tassaruf. Benden bir maaş onu bile diyemiyor.m. şimşek. Kalem silgi ile devlette tasarruf yapacakmış.ey şimşek tasarruftan önce erdoganidan başla.

    Yanıtla (1) (0)
  • H. Matisse / 12 Mayıs 2024 12:11

    Bilmez bilirler ekonominin içine ettiler, şimdi de anayasiyi "keser yöntemi" ile degistirip, milletin beynini cilali taş devrine döndürme pesindeler.
    Vizyonsuz,liyakatsiz kasaba zihniyetiyle bir yere varamayiz.

    Yanıtla (1) (0)
  • The end / 12 Mayıs 2024 12:09

    Erdoğan hala millete direniyor.Biz bazen çok saf oluyoruz. Hala erdogandan beklenti içindeyiz.ulkede yikilmadik, bozulma dik ne kaldı.

    Yanıtla (2) (0)
  • Noyan Atlı / 12 Mayıs 2024 12:06

    Iktidari ele geçirenin kronik hastaliklarindan biri de anayasa ile ugrasmak.
    Odaklanmasi gereken ,insanlarin geçimi, sagligi ve refahi hep 4.ilgi alanlari.
    Eski mimariyi yok edip, ucube yapilar inşa ederek geçmiş ile bagini koparmak da ilk icraatlardan.
    Yaziklar olsun ki millet de hazir hipnozda iken rejimi degistirdik,
    şu anayasayida kataküllü, ye getirip ortaçaga daha yaklasalim, dert bundan ibaret.

    Yanıtla (1) (0)
  • Serçe / 12 Mayıs 2024 10:24

    Zeka seviyesinde dünyada ortalamanın altında çıkmışız
    Örneğin Filistin konusu bizi ilgilendirmez sorumlusu biz değiliz diyene
    Neden İsrail'i ABD yi haklı buluyorsun yazabiliyorlar. Bir konuyu anlaşmalar bir yere varacağız

    Yanıtla (6) (2)
  • Serçe / 12 Mayıs 2024 11:25

    Özür ANLAŞMALAR yerine anlasalar olacak.

    Yanıtla (2) (1)
  • Sahin / 12 Mayıs 2024 10:59

    Türkiye Erdoğan ile bu günleri aratır .
    Görünen köy klavuz istemez....

    Yanıtla (5) (0)
  • Vestani / 12 Mayıs 2024 00:39

    Tavşana
    İsrail 70 yıldır Filistinlilerin toprağını gasp ediyor,ölüm yağdırıyor, insanları topluca kapalı ceza evinde tutmuş sa ,abluka altına almışsa aç,susuz ...bırakılmış sa sen bunları görmüyorsan Hamas'ı görüyorsan buna ne diyelim...

    Yanıtla (5) (1)
  • Karar okuru / 12 Mayıs 2024 10:36

    Yanılıyorsun daha önce FKÖ destekleniyor ve sınırlı da olsa mesafe alıyordu ve Arafat Filşstin topraklarında mücadele ediyordu. Hamas çıktı ve İsrail çok ciddi mesafe kaydetti emellerinde. Hamas o kadar ekmeğine yağ sürdü ki İsrail’in Hamasın İsrail istihbaratı tarafından kurulduğu bile iddia edilir hale geldi.

    Yanıtla (3) (0)
  • Abbas / 12 Mayıs 2024 10:27

    Yok Anayasa yok yumşama hepsi numara. Dümen dümbelek. Ekmek 10 TL ücret 10 Bin TL. Simit 12 TL çay 15 TL. Yedi Ekrem den tokatladı Mansur indirdi havasını Şimdi Recon u kurtarma derdinde. İpi de bir sünepenin elinde. Geldiğimiz vaziyete bak. Tek derdi tartışma yaratmak zaman kazanmak. Birşey çözecek ne irade var ne istek var ne ekip kalmış. Kurumlar arpalığa dönmüş. Ye babam ye.

    Yanıtla (6) (0)
  • Hüdavendigar / 12 Mayıs 2024 10:22

    Allah doyursun gözünü .... hüso diyesi geliyor insanın.Daha hangi alana dokunacaksınız hadsizler ve tiran müsveddeleri!Çocukların hangi yaşta cinsel ilişkiye gireceğinden tutun okulllardaki spor faaliyetlerinde hangi kıyafeti giymeye kadar insanın var olma mücadelesi verdiği her alanda siyasetle ve sahte hukukla kendi insanının kültür ve medeniyet değerlerine zerre kadar saygı duymayan m.vekili müsveddelerinin oyladığı kanunlar çıkardınız.

    Yanıtla (3) (0)
  • efedamat / 12 Mayıs 2024 09:31

    Erdoğanın siyaset alanının genişlemesinden kastı şu.
    kendisinin ölene kadar başkan olarak kalması.
    kendisini tek karar verici olması.
    yaptığı hiç bir icraatın sorgulanmaması.

    Yanıtla (22) (0)
  • İbrahim Koca / 12 Mayıs 2024 10:19

    Kendinden sonrasını da kendisine bağlayacak….Bu ülkede her şey iki dudağın arasında

    Yanıtla (3) (0)
  • M.NURI GOREN / 12 Mayıs 2024 10:03

    Sayın C.Başkanı eski alışkanlıklarla ‘Sivil Anayasa’dan bahsediyor olamaz mı?
    ‘Sivil Anayasa’nın olması için gerçekten bir ‘Sivil Toplum’ olması gerekiyor.Eskiden bir takım STK lar vardı fakat onlar da ‘Askeri Vesayetin’ gözüne girmek için her şirinliği yaparlardı.Şimdi de Erdoğan kendisine destek veren diğer STK’ları ‘Erdoğanize’ ederek etkisizleştirdi.
    Özetle,toplumsal direniş bilinci yerine günlük çıkarlarına odaklanan bu toplumun hiç mi kusuru yok?Neden liderler diktatörlere dönüşüyor?!!

    Yanıtla (4) (0)
  • Hamit Demircigil / 12 Mayıs 2024 09:56

    Her taraf üniversite oldu içi boş. Bitiren iş bulamıyor. Üniversite öğrenci bulamıyor. Okumayan bir pişman okuyan bin pişman. Eğitim böyle giderse gözden düşer cahil topluma evriliriz. Faiz. Dolar, altın, borsa artık eğitimi arka plana itti, kitap arka plana itildi, kitap okumak yerine borsada zaman geçiriliyor. Eğitim kurumlarının başına iyi müdürler tayin edilseydi ve okuyan hakkıyla işe alınsaydı bunlar yaşanmazdı. Diploma alıyor ama dayısı yoksa, torpil falan yoksa işe giriyor mu, nerdeee!

    Yanıtla (3) (0)
  • Dr / 12 Mayıs 2024 09:52

    Azınlığın çoğunluğa tahakkümünü reddediyorum. Derhal erken seçime gidilmeli. Türkiye Erdoğan vesayetinden kurtulmalı.

    Yanıtla (6) (1)
  • Okur / 12 Mayıs 2024 09:50

    Yorumlar gırla gidiyor uygulama facia birde etki ajanlığı tartışması, eğitimde imami reform maşaallah , soljeintsinin kitaplarında okurken inanmamıştım o günkü cehaletimle kurgu gibi o yasanın altına küçük not orada öyleydi yönetimi eleştiren anne ve babalar cezalandırılırken çocuklar korunmaya alınırdı. Az kaldı SSCB yebenzemeye ha bir fark olacak imam koministler olacak o kadar. Adı da yumuşama, değişim

    Yanıtla (4) (0)
  • İbrahim Koca / 12 Mayıs 2024 09:49

    Sağ olun sayın Akyol, çoğu zaman olduğu gibi düşüncenize katılıyorum. Siyasetin yetki alanının genişlemesi değil aksine daraltılması lazım

    Yanıtla (1) (0)
  • Kadir Okutan / 12 Mayıs 2024 09:49

    Şimdilik anayasa değişsin ihtiyaç değil, dikkat ve ilgi çekmiyor. Çıkmaz sokakta nefes tüketmeye döner. İlgi çekmeden, ihtiyaç hasıl olmadan her adım sadece ipe un sermektir. Ülkede çalışkan, haram helala dikkat eden, kul hakkına girmeyen, saydam süreçlerde adalete uygun insanların başkan, amir, yönetici olmasıdır. Fayda ve hizmet üretsinler. Sadece kendilerine ve akrabalarına çalışmasınlar.
    Önce liyakat, ahlak, adalet önemsensin. Kanunların dediklerine, kararlarına uyulsun.

    Yanıtla (3) (0)
  • Sedat F. / 12 Mayıs 2024 09:41

    Yeni anaysa Erdogan'i ve aile fertlerini korumak gayesiyle
    "servise sokulmak" isteniyor. Erdogan "Dostum W.Putin'e cok özeniyor ,onu taklit ediyor, ömürünün sonuna kadar saltanatini sürdürmek, keyif catmak.. Ekonomik cöküsün altinda ezilen Türk halki % 124 oranina yükselen rekor enflasyon umurunda mi? Damadini Maliye Bakani yapmasi bugünlerin baslangici oldu, damad ve 128 milyar
    dolar "buhar oldu" Türkiye bugünlere "demir atti"..

    Yanıtla (3) (0)
  • Ali Rıza / 12 Mayıs 2024 09:39

    Sınır, kırmızı çizgi vs. yok Taha bey; yavaş yavaş hedefe doğru oya işler gibi vatandaşın fikri yapısı işlenip değiştiriliyor, şimdi de değiştirilmedik ilk dört ve altmış altıncı madde kaldı onu da değiştirdiler mi bu iş tamamdır, artık TC nin ruhuna Fatiha okurlar, hedef bu. Yalnız Osmanoğulları heveslenmesin kürsü onlara verilmez, kimin oturacağını tahmin etmeye gerek yok.Halifelik, çok dilli eyaletlere bölünmüş federal bir yapı, geleceğin küçük devletlerinin temel taşları döşenir, olur biter.

    Yanıtla (8) (0)
  • Adil atamalar varsa hukuk işleniyor demektir / 12 Mayıs 2024 09:36

    Hukuk üstünse, torpil yoksa, atamalar adil ve şeffafsa, fikirler özgürce ifade ediliyorsa, liyakat ve ehliyete önem veriliyorsa, kamuda yolsuzluğun üzerine gidiliyorsa, depreme dayanıklı konutlar için denetim ve duyarlılık varsa, çetelere, mafyaya geçit verilmiyorsa, emeklilere insanca geçim maaşı veriliyorsa mesele yoktur anayasa değişsin falan kimsenin dikkatini çekmiyor. İlgi dışı konu yankı yapmaz.

    Yanıtla (2) (0)
  • erhan ÇIĞIR / 12 Mayıs 2024 09:35

    Tek adam, anayasa mad. 104 deki yetkileri, Kararname ve yönetmeliklerle ülkeyi yönetiyor. Siyasette yumuşama demek baskı altındaki demokratik hak ve özgürlüklerin özgürleştirilmesidir. AYM kararı var ama Taksim`de 1 Mayıs yasak! Etki ajan yasası ile kimse eleştiri yapamayacak! ÖÖ Erdoğan görüşmesi neden gizli kaldı? Hani şeffaflık, demokratiklik? Bu gizli görüşme Sn Erdoğan`ın işine geldi! Siyasette yumuşama kılıfı ile hem otoriter anayasasını pazarlıyor hemde çürüttüğü ekonomiyi unutturuyor!

    Yanıtla (2) (0)
  • Sami Aydın / 12 Mayıs 2024 09:29

    Vatandaşın gündeminde anayasa falan yok. Ekonomi var. Adaletli icraat beklentisi var. Eğitimde kalite beklentisi var. Torpil kalksın talebi var.
    Askeri darbe üzerinden 44 yıl geçmiş. Askeri iz mi kaldı. Mevcuda uyulsun sonrası sonra konuşulur. Çevremde kimsenin gündeminde anayasa değişsin zerre ilgi ve konuşma yok. Gündemde yok.

    Yanıtla (19) (0)
  • HAYRETI MUCIP / 12 Mayıs 2024 09:27

    O malûm açıklamada bir de sivil siyaset ibaresi var ; sivil siyaset ne demek ?
    Laf ola beri gele , siyaset siyasettir , başka türlü hangi siyaset var ki !
    Hem bizdeki ahlâksız siyasetin burnunu sokmadığı hangi alan kalmış ki !
    La havle vela kuvvete ...

    Yanıtla (23) (0)
  • Okur / 12 Mayıs 2024 09:21

    Allah aşkına sağolun sizde yorumlar yapıyorsunuz ama üç maymun oynanıyor denilir ya kafasının arkasında bir şeyler saklıdır. Ağzından diyeceğim duyan oldu mu?şunlar zorluyor bizi ,zira boş konuşmadır diğerleri boşa kürek çekilecek zaten hukuk yok nas gibi ne sonuç doğuracak bilinmiyor. Önce hali hazırdaki anayasa uygulansın deyip kapılar kapanmalı ekonominin hali belli ne düzeldiği,nede düzeleceği var bu konuya hiç girilmiyor ilgisiz alanlarda sörf yapılıyor. Bu samimiyet değildir.

    Yanıtla (11) (1)
  • Ahmet Alpaslan / 12 Mayıs 2024 09:16

    Cumhurbaşkanı herşeyi bitirdi. Ekonomiyi bitirdi, yargıyı bitirdi, ülkenin dağ gibi sorunları varken bunların altında kalmıştır. Söyleyecek sözü yok. Ülkede yönetilmiyor'!

    Yanıtla (15) (0)
  • karar okuru - ... / 12 Mayıs 2024 09:10

    pazartesi günü maliye bakanı mehmet şimşek iktidarın tasarruf paketini açıklayacakmış. bu konuda özel bir çalışma yapmasına hiç gerek yok. chp nin dün kendi belediye başkanları için ilan ettiği israfla mücadele ve kayırmacılık genelgesini aynen alsın ve uygulasın yeter.

    Yanıtla (14) (0)
  • Rmzn / 12 Mayıs 2024 09:05

    Halk üst üste hep yanlış tercih yaptı, ekonomisi bozulunca ki (bu bozukluk eğitim, yargı, sağlık hizmetleri ve bittabi Cumhuriyet tarihinin en büyük yolsuzlukları şeklinde silsile halinde devam etmiş en son ekonomi ile açığa çıkmıştır) ve şimdi aynı halk şikayet ediyor hemde nasıl, ısrarla seçtik, soğan ekmek edebiyatı yaptık eh bir zahmet ceremesini çekelim...

    Yanıtla (12) (0)
  • Misafir 9 / 12 Mayıs 2024 08:02

    Zaten bir çok maddesi değiştirilmiş anayasa. Mevcudun kim hangi maddesinde itiraz ediyor. 1921,1924,1961,1982 ve tarihe geçen 2024 anayasası

    Yanıtla (2) (0)
  • m can / 12 Mayıs 2024 07:57

    Anlaşılan iktidarın birlik ve beraber likten anladığı KUVVETLER BİRLİĞİ DİR. Çünkü hiçbir zaman halkın en yakıcı sorularını çözmeye halk ile bir ve beraber olmamıştır.

    Yanıtla (9) (0)
  • Sahin / 12 Mayıs 2024 07:57

    "Gidişin kadınların elinde olacak .
    Bizim kadınlarımız böyledir hafız...
    Söz konusu çocuklarını büyüteceği
    Vatansa ,bakma ince bileğine ..
    Yüreğinden Cumhuriyetine kelepçeli dir"
    Bu gün Anneler günü.
    Annelerimizin ellerinden öperken
    kadınlar öldürülmesin diyorum.
    Peygamberimiz "Cennet annelerin
    ayaklarının altında"diyor.

    Yanıtla (6) (0)
  • Hamdi Denizci / 12 Mayıs 2024 07:49

    ZAMAN ve MEKAN... Olay siyasetin "alanını genişletmek" değil. Olay RTE'nin koltuktaki "ömrünü uzatmak". Türkiye bu çok kötü yöneticiden bir an önce kurtulmalıdır.

    Yanıtla (13) (0)
  • Fani / 12 Mayıs 2024 07:47

    Bunlar uzun iş yapsalar dı, çeyrek asırda son demde olmaz. Yürümüyor ayakların yarın çıkar boyaların dön nenecan dön. Niye neden gelişmediği miz parti başkanlarının demokrasi adı altında yaptıkların belli olmuyor mu .

    Yanıtla (5) (0)
  • ihtiyar baykuş / 12 Mayıs 2024 02:16

    milletçe iyi anlamamız gereken bir gerçek var: antisosyal bir psikopatla karşı karşıyayız. ne isterse kendi şahsı için istiyor. neye mal olursa olsun istiyor. istediği olmayınca sandalı sallamaya başlıyor. gerek fert gerek toplum planında psikoloji belirleyicidir. zeka ve sair yetenek psikolojinin hizmetindedir. psikoloji meselesini küçümsemeyin.

    Yanıtla (30) (2)
  • Mikdaterez@gmail.com / 12 Mayıs 2024 07:36

    Bir mesele ancak bu kadar öz anlatılabilirdi. Teşekkürler

    Yanıtla (1) (1)
  • SG / 12 Mayıs 2024 07:33

    Almanya CB arkadaşinin(torip)kredisini kullanarak Kredi çekip ev alıyor.Basinda duyulduğu anda İSTİFASINI veriyor.TC çalışma bakanı kendi şirketinden milyonluk temizlik maddesi alıyor.Basindan duyuluyor.Bakana üstün hizmettimden dolayı teşekkür ediliyor istifa etmiyor, İstifa ettiriliyor.İşte yasa, işte siyaset, işte kuvvetler ayrılığı.Berlinde hakimler var diyen bir Alman,Ankara'da dayın varmı diyen bir Türk .Gerisi Millet bahçesi git yuvarlan stres atarsın.

    Yanıtla (14) (0)
  • Hemhâl / 12 Mayıs 2024 07:32

    Anayasayı yine tozlu raflardan çıkardığına göre patron zorda.

    Yanıtla (13) (0)
  • Musta / 12 Mayıs 2024 07:16

    Allahü Ekber’in anlamı, O en büyük ilahtır demektir. Demek ki küçüm ilahlar da var ki Allah mutlak en büyüktür. Allah’tan küçük ama bazı insanların hayatında büyük ilahlara örnekler: mal, çocuk, makam, patron, yönetici. Allah’tan başkasını ilah edinmeyin.

    Yanıtla (6) (0)
  • Musta / 12 Mayıs 2024 07:05

    Sevgili muhafazakarlar; Mevcut yetkilerle Sayın Erdoğan şuan ne istese yapamaz?

    Yanıtla (8) (0)
  • Hakikat / 12 Mayıs 2024 07:01

    Maalesef son 20 yılda hukuk başta olmak üzere demokrasinin bütün kılcal damarlarına taraflı, çıkar ve hizipçilik nüanslı siyaset olabildiğince nüfuz etti demokrasiye alan bırakmadı.
    Evet, demokrasi asker ve bürokrasinin vesayetinden kurtarıldı gibi gözüküyor olsa da kendi doğal mecrasına da oturtulamadı, başka bir vesayet güruhunun elinde totaliter bir zemine oturtuldu. Din ve ırkçılık karışımı ne olduğu tam belli olmayan bir siyaset alanı içinde kaybolup gitti…

    Yanıtla (7) (0)
  • fikri hür / 12 Mayıs 2024 06:25

    "Sivil" siyasetin alanının ne kadar geniş olduğu, Sinan Ateş cinayetine ilişkin iddianamede görüldü. Alan genişletilince, iddianame yazılamayacak herhalde!

    Yanıtla (9) (0)
  • SG / 12 Mayıs 2024 06:21

    Görünüşte gidişat kesat,Ya Devlet başa, yâda kuzgun leşe
    Katılımcı ve yaptırım gücüne sahip olmayan (Maddi ve siyasi) Bir toplum oluştu.Yakinda Suriyeliler parti kurarsa şaşırmayın.

    Yanıtla (7) (0)
  • karar okuru - ... / 12 Mayıs 2024 06:15

    en son, verin şu kardeşinize yetkiyi, ha ondan sonra faizmiş, dolarmış şuymuş buymuş nasıl uğraşılır görürsünüz demişti. faizi de, doları da, emekliyi de, asgari ücretliyi de, ak partililerdeki şımarıklığı da, israfı da şimdi gayet net görüyoruz. artık ak partinin bahanesi kalmadı. halkın sivil anayasaya falan ihtiyacı yoktur, mevcut anayasaya, mevcut kanunlara uyan bir iktidara ve insan gibi yaşamaya ihtiyacı vardır. bu şartlar altında yine de beceremiyorsanız, erken seçim istiyoruz.

    Yanıtla (11) (0)
  • Millet / 12 Mayıs 2024 05:25

    Siyaset ilme, ahlaka ve hukuka uygun olmalı. Seçim kazanmaya dayalı siyaset ülkemizde sosyal barışı da ekonomiyi de bozdu. Bütün dengeler altüst oldu. Siyasi, idari vesayetlerden kurtulduk ama adaleti kaybettik. Oy deposu gibi görülen oluşumların sosyal sınıfların vesayeti altına girdik. Denetimsiz yönetim/siyaset olmaz.

    Yanıtla (7) (0)
  • Muhriç / 12 Mayıs 2024 05:03

    Son bir şey kaldı; devletlû bir fermanla istediğinin boynunu vurdursun, olsun bitsin. Yetki alanını sınırlayan başka ne kaldı ki? Fetvacısı da hazır nasılsa...

    Yanıtla (9) (0)
  • Muammer / 12 Mayıs 2024 04:15

    Millet aç bi ilaç..Geçim derdinde..Siyasiler ise kafayı tamamıyla sıyırmış ve hiç alakasız işlerle meşgul gibiler.. İnanılmaz!

    Yanıtla (8) (0)
  • karar / 12 Mayıs 2024 03:10

    Eğer yeni anayasa hazırlanır, meclisten geçer...yine de adaletsizlikler olursa...İbn Sina’nın, bütün ilimleri öğrenip ve öğrenilecek başka bir şey kalmadığını düşünmeye başladığı sırada söylediği “İşte insan, nerede ilim?” sözünden mülhem: İnsanlar, “İşte anayasa, nerede adalet?” derlerse... Anayasanın önünde ha eski sıfatı ....ha yeni sıfatı olmuş... ne farkeder ki....

    Yanıtla (4) (0)
  • Nurgul / 12 Mayıs 2024 03:01

    Yirmiiki yillik bu itidar devleti bozdu, dini bozdu, toplumu curuttu. Ulkenin beti bereketi, ekmegi kalmadi. Gitsinler artik. Yeter.

    Yanıtla (16) (0)
  • Mehmetali / 12 Mayıs 2024 02:59

    Her uc kisiden ikisi Erdogan'i istemiyor. Erdogan yuzde 51 lik makami yuzde 30 luk oyla isgal ediyor. Anayasa istemiyoruz. Derhal secim istiyoruz.

    Yanıtla (14) (0)
  • Karar Okuru / 12 Mayıs 2024 02:53

    Toplum düzeni için iktidarın etkili bir şekilde sınırlandırılması gerekir.....

    Bu da siyaset alanını genişletmekle değil; siyaseti, kuvvetler ayrılığı ilkesine göre normal alanına çekmekle olur...

    Aksi takdirde, Sinan Ateş davasında eleştirilen durumlar her alanda kaçınılmaz olur...

    Yanıtla (8) (0)
  • karar / 12 Mayıs 2024 02:38

    Sivil siyasetin alanını genişletmek... Bizdeki yıllardır süren... yönetimde kuvvetler ayrılığı mı kuvvetler birliği mi olsun???? ..... Tartışmalarını andırıyor... Kuv. birl. mi kuv. ayr. mı konusunda tavrımız : İktidarda isek; kuvvetler birliği.... Muhalefette isek; kuvvetler ayrılığını .... savunuyoruz...

    Yanıtla (2) (0)
  • Karar okuru / 12 Mayıs 2024 02:35

    Adam sınırsız yetkilerle ülkeyi batırdı.
    Hala daha daha daha diyor. Sizinle bundan ötesi tufan.

    Yanıtla (10) (0)
  • Karar Okuyucusu / 12 Mayıs 2024 02:31

    Sn. Cumhurbaşkanının bu ülkede ben şunu yapmak istiyorum ama yapamıyorum diyeceği bir yetkisizliği yok. Padişahtan fazla yetkiye sahip bunu kendisi de biliyor ama doymuyor. Zaten doymadığı için ülke sefalete sürüklendi. Güç veya otorite bağımsız yargı ile sınırlandırılır ama istiyor ki bağımlı olan yargı daha çok bağımlı olsun bu kadarı yetmiyor diyor. Çünkü hukuksuzluktan besleniyor. Bu zihniyetin ülkeye vereceği iyi bir şey yoktur.

    Yanıtla (9) (0)
  • okur / 12 Mayıs 2024 02:22

    Erdoğan'ın istediği sadece iktidarının alanını genişleterek, aykırı , muhalif tüm sesleri bastıracak bir güç... Bunu da "sivil siyasetin alanını genişletmek" olarak ifade ediyor... Tüm muhalif siyasileri dışlayan bir Erdoğan...Sizce diğer siyasetçilerin önünü açmak için yeni bir yasa çıkarmak ister mi? Mevcut anayasadaki sivil siyasete açılan alanları kapatmaya çalışan...Sadece MHP ve AKP'nin hakim olduğu bir Türkiye isteyen bir Erdoğan sivil siyasetin alanını genişletmez...

    Yanıtla (7) (0)
  • ihtiyar baykuş / 12 Mayıs 2024 02:10

    rte şahsi menfaati olmadan parmağını kıpırdatmaz. millet için istediği bir şey yoktur. ne isterse kendi için ister. eğer bu millete biraz acıması olsaydı kendisinin emrine amade 13 süperlüks uçak varken memleketi yangın mevsimine 1 tane yangın söndürme uçağı olmadan sokmazdı. halk umurunda değil. memleketin yarısıı yansa umurunda olmaz.

    Yanıtla (27) (2)
  • ihtiyar baykuş / 12 Mayıs 2024 02:05

    seçim, anayasa değişikliği, referandum, erken seçim, anayasa değişikliği...seçimler rte'nin gıdasıdır. bu sayede kutuplaşma hissiyatını canlı tutuyor, sorunları halı altına süpürüyor, dikkatleri leş olmuş ekonomiden çeviriyor.

    Yanıtla (14) (1)
  • karar okuru / 12 Mayıs 2024 02:05

    Erdogan ne zaman secim kaybetse dolaptan anayasa cikariyor. Artik butun numaralari bayatladi.

    Yanıtla (27) (1)
  • ihtiyar baykuş / 12 Mayıs 2024 02:02

    mitinglerinde "israille ticareti kes" pankartı açanların ters kelepçe yapılıp gözaltına alındığı şahıs, " sivil siyasetin alanını genişletmek"ten bahsediyor eğer yerseniz...

    Yanıtla (20) (2)
  • HMS / 12 Mayıs 2024 01:47

    Siyaset dediği "Tayyip Erdoğan", siyasetin alanının genişletilmesi dediği ise cumhurbaşkanlığı görevinde hep kalabilmesi, bunun yolunu yapıyor. Muhtemelen, iki defa seçilir hükmünün kaldırılması, 50+1'in aşağı çekilmesi gibi maddeler olacak. Rakipleri de dizayn edecektir bu arada.

    Yanıtla (14) (2)
  • karar okuru / 12 Mayıs 2024 01:44

    Erdogan ne zaman secim kaybetse dolaptan anayasa cikariyor. Erdogan'la yapilacak bir anayasa toplummsal mutabakat saglayamaz. Ihtiyac da degil zaten. Once hayat pahalliligini ortadan kaldirsinlar.

    Yanıtla (11) (1)
  • karar okuru / 12 Mayıs 2024 01:42

    Erdogan zehirli bir sarmasik gibi Ozel'e dolanarak kendini yukseltmeye calisiyor. Ozel alet olmasin.

    Yanıtla (16) (1)
  • karar okuru / 12 Mayıs 2024 01:41

    Sayin Ozel'in ceketlerinin boyunu beser santim uzatsinlar. Artan estetik insanlarda daha olumlu bir izlenim birakir.

    Yanıtla (1) (3)
  • karar okuru / 12 Mayıs 2024 01:38

    Bu iktidarin yaptigi siyaset ve adilce rekabet degildir. Bu iktidar ulkeyi toptan curuttu. Iyilesmeye baslamamiz icin iktidardan gonderilmeli.

    Yanıtla (12) (1)
  • tavşan / 12 Mayıs 2024 00:17

    Türkiye okuma yazmayı anlama sıralamasında 134 ülke arasında 74 sırada yer alıyor. Okuduğunu anlamayan analiz edemeyen çok kişi var. Örneğin yüz yıldır ABD ile iyi bir iş birliğimiz var dediğim de buna itiraz edebilirsiniz. Yapacağınız şey hayır ilişkimiz kötü şu nedenlerle denir. ABD ırakta öldürdü çıkarcıdır sen ABD yi övüyorsun denmez. Ama diyorlar çünkü ABD düşmanlığını vatan sevgisi sanıyorlar.

    Yanıtla (7) (5)
  • Tek / 12 Mayıs 2024 01:34

    Sendeki ABD sevgisi ve reklamı tiksindiriyor...bu bir...konuyu bilmiyorsun..kitap ismi yazmıyorsun .yaptığın reklam cahilce .bu iki ..ve hergun aynı reklamı yapıyorsun .bıktırdı .bu üç ..farkında mısın ABD diye hergun yirtinirken bir kez ulkenle ilgili güzel bir kelime etmiyorsun .ABD ovgun ancak parayla yapılır böyle hergun hergun ..

    Yanıtla (11) (2)
  • Celal / 12 Mayıs 2024 01:33

    Yargı bağımsızlığı olmayan bir ülkede hiç bir şey olmaz. Anayasa babayasa hikaye. İktidarın amacı sivil anayasa kandırmasıyla zaten olmayan hak ve özgürlükleri iyice kaldırarak istibdat rejimini iyice yerleştirmektir

    Yanıtla (8) (0)
  • Misafir / 12 Mayıs 2024 01:23

    Bir sokak röportajında konuşan İranlı bir makine mühendisinin ibretlik, sözleri: " Bizim İran’daki mollamızla sizinkinin farkı şu; bizimki cübbeli, sizinki kravatlı. Adalet olmayan yere yabancı yatırımcı gelmez.”

    Yanıtla (18) (0)
  • OKUR / 12 Mayıs 2024 01:11

    Siyasetin sınırı biraz daha geniş olsaydı, medya Sinan Ateş cinayetini bu kadar kurcalayamazdı. Biz de hukuka tam güven içinde huzurla yaşardık!

    Yanıtla (6) (1)
  • Okur / 12 Mayıs 2024 01:09

    Sayın Akyol
    Bunların amacı paçayı kurtarmak. İktidardan uzak kaldıklarında yıllarca hapiste kalmalarını mümkün kılacak suçlamalardan azade kalmak. Talih masumlardan yana olsun.

    Yanıtla (19) (2)
  • Etem / 12 Mayıs 2024 01:07

    AKP’nin amacı hiçbir zaman modern demokratik bir Türkiye yaratmak olmamıştır. Tam tersine bütün yaptıkları AKP iktidarının ve ideolojisinin ülkeye hakim kılınması yönünde olmuştur. Medyada, hukukta, ihale kanunlarında, eğitimde, atamalarda, yaptıkları bunun bariz örnekleridir. Anayasayı değiştirme istemeleri de bir yolunu bulup RTE’nin tekrar seçilmesini sağlamaktan öte bir amaç taşımamaktadır.

    Yanıtla (18) (1)
  • Vatandaş / 12 Mayıs 2024 01:01

    AKP öncesi ve sonrası siyasi hayatımızda değişiklikler oldu, AKP öncesinde siyasetçiye millet adına çekidüzen veren asker vardı. Asker bu işte gönüllü değildi. Kalıcı olmadı. Kuvvetler ayrılığı sağlanamadığından iş askere kalmıştı. Demokratik bir durum değildi ama, siyasetçide demokratik reformları yapmak niyeti yoktu. AKP'nin askeri bu alanda çekmesi, kuvvetler ayrılığı oluşur diye tepki görmedi.Uyum yasaları çıkartılması iyi gelişmelerdi. Zamanla kuvvetler birliği özenilir hale geldi.Sorun bu

    Yanıtla (2) (3)
  • Özkan / 12 Mayıs 2024 00:58

    Erdoğan yeni anayasa söylemiyle bahçeliden kurtulmak istiyor bu anayasa işin kılıfı ya adama sorarlar bayram değil seyran değil enişten seni niye öptü diye ….

    Yanıtla (7) (0)
  • tavşan / 12 Mayıs 2024 00:13

    ABD ve Avrupa İsrail'in yanın da yer alıyor. Hamas'ı terör örgütü olarak nitelendiriyorlar. Buna rağmen sivil toplum örgütleri Hamas yanlısı gösteri yapabiliyorlar. Kimsede hain demiyor. İslamcılarda buradan onlara sevgilerini iletiyor.

    Ancak sağcılar İktidar Hamas yanlısı olmasına rağmen gösteri protesto yapamıyor. Yapmıyorlar. Her cuma İsrail bayrağı yakmaktan vaz geçtiler. İktidar zarar görmesin istekleri. Show için kahvehane basıyorlar.

    Ticaret kesilsin diyenler hapsediliyor.

    Yanıtla (12) (2)
  • Tek / 12 Mayıs 2024 00:34

    Sen olayı anlayamamissin .ABD deki gostericiler Hamas yanlısı gosteri yapmıyor..ABD nin propagandasini yazmışsın..cinayetleri vahşeti ve yönetimlerinin bu vahşete ortak olmasını protesto ediyorlar tam sahibinin sesisin ..vicdan olmayınca....

    Yanıtla (4) (0)
  • tavşan / 12 Mayıs 2024 00:31

    Sizden olmayanın acısını, derdini, sıkıntısı, hakkını hukukunu savunmaya başladığınızda ancak insan olursunuz.

    Yanıtla (9) (2)
  • İstanbullu bir okur / 12 Mayıs 2024 00:28

    Sn.Erdoğan'ın bu çıkışı aynen,Fetö'ye karşı neyi istedilerde vermediki hatırlattı bana;Sn.Akyol sizde sormuşsunuz,lakin bende hızımı alamayıp soruyorum,gerçekten Sn.Cumhurbaşkanı,bu ülkede sizin isteyipte yapamasıgınız birşey varmıdır.İnsanın aklı almıyoe artık,yeni yargı paketine koyulan"etki ajanlığı"ifadesi gibi,eger buda yürürlüğe girerse,ki engel ney,bu ülkede artık Akp.'lilerden,ki onların da sadece hamasi nutukçularından,başkası da olamaz.Sn.Metiner'in geçen günlerdeki yazsı bile onylmybr

    Yanıtla (5) (0)
  • tavşan / 12 Mayıs 2024 00:24

    Liyakat bu toprakları terk etti.
    Türkiye'nin Lyon Başkonsolosu Cemil Çağdaş Yıldırım, Lyon Başpiskoposu Olivier de Germay'e yaptığı nezaket ziyaretinde parmağıyla şehadet işareti yapıp bir adım önde fotoğraf çektirdi. Gelen tepkiler üzerine fotoğraf başkonsolosluğun X hesabından kaldırıldı.
    Bu adam baş konsolos olarak görevlendirilmiş. Monşerleri beğenmeyenler tarafından.
    İslamcılara gösteri yapıyor biz lider devletiz diyor aklınca.

    Yanıtla (9) (3)